home > woord en beeld > verhalen > Translate with Google Translate - Traduire avec Google Translate

Boucneau's op de Prinz Friedrich Wilhelm

De marmerproducenten van Rance verkochten hun marmer in heel Europa. Zo kwamen er ook afstammelingen van de familie Boucneau in Londen terecht. Uit registers van de haven van Dover weten we dat Aldolphe Boucneau een eerste keer vanuit Oostende naar Engeland ging op 1 augustus 1840. Daarna werd er regelmatig heen- en weer gereisd...

Eén van die reizen blijft een beetje een raadsel. Wie waren de Boucneau's die op 12 juli 1913 de boot namen van Bremen via Southampton (Londen) naar Cherbourg?

Was het Victor Boucneau die met zijn echtgenote op familiebezoek ging naar Parijs of Brussel? Hij woonde sinds 1911 niet meer in Londen, maar in Paignton in Devon. Was het één van de andere 'Engelse' Boucneau's? Of was het Leon Boucneau, afkomstig uit Rance en marmerhandelaar in Brussel?...
We weten het niet, want jammer genoeg staan er geen voornamen vermeld op de passagierslijst…

In elk geval, op de passagierslijst van de Prinz Friedrich Wilhelm van 12 juli 1913 staan een heer en mevrouw Boucneau als passagiers vermeld voor de afvaart tussen Bremen en Southampton:

"Herr Boucneau, Frau Boucneau - Von BREMEN...nach SOUTHAMPTON".

Dit schip, de Prinz Friedrich Wilhelm, was een Duitse "Doppelschrauben - Salonpostdampfer" dat regelmatig voer van Bremen via Southampton, Cherbourg naar New York.


Prinz Friedrich Wilhelm

Gebouwd door J.C. Tecklenborg, Geestemunde, Germany, 1908. 17082 tons; 613 voet lang; 68 voet breed. Vierdubbele stoommachine, dubbele schroef. Dienstsnelheid 17 knopen. 2519 passagiers ( 425 eerste klasse, 338 tweede klasse, 1756 derde klasse).
Gebouwd voor de North German Lloyd, varend onder Duitse vlag, in 1908 onder de naam Prinz Friedrich Wilhelm. Varend tussen Bremerhaven en New York. Na WOI overgedragen aan Engeland als vergoeding voor oorlogsschade.


english

Prinz Friedrich Wilhelm

Built by J.C. Tecklenborg, Geestemunde, Germany, 1908. 17082 gross tons; 613 (bp) feet long; 68 feet wide. Steam quadruple expansion engines, twin screw. Service speed 17 knots. 2519 passengers ( 425 first class, 338 second class, 1756 third class ). Built for North German Lloyd, German flag, in 1908 and named Prinz Friedrich Wilhelm. Bremerhaven-New York service. Laid up during World War I. Given as reparations to British Government, British flag, in 1919. Sold to Canadian Pacific Steamships, British flag, in 1921 and renamed Empress of China. Renamed Empress of India in 1921. Liverpool-Quebec City service. Renamed Montlaurier in 1922. Renamed Monteith in 1925. Renamed Montnairn in 1925. Scrapped in Italy in 1930.


Meer info:

- De passagierslijst van de Prinz Friedrich Wilhelm.
- We vonden die op de site van Tweetybird's Family Tree.
- Tekst over het schip en foto afkomstig van de site van de Gruber Family

^ top   

Lees ook...
Lisez plus...
Read more...


Inleiding over de familie Boucneau

De familie Boucneau in Rance

Engelse Boucneau's ook marmerbewerkers!

De contacten tussen Rance en Londen!